1.
Свој почетак српска молитва има у Светом Сави, и сву висину, сву лепоту достиже она већ са Светим Савом. Што је тада и што је са таквом снагом кренуто, до данашњег се доба није прекинуло.
Mолитвена књижевност сеже, дакле, у сам искон српске писмености.
Као у житијима и летописима, похвалама и записима, хроникама и родословима, службама и канонима, тако се и у молитвама сачувала духовна, свештена, владарска, морална историја српског народа, и у њој, кроз њу, њоме – живот, дело и дух Светога Саве, „првог архиепископа и наставника и учитеља и с Богом просветитеља својег отачаства“, највећег српског проповедника мира и љубави међу људима и народима.
Исписана узвишеним, празничним језиком, ова молитвословна историја плете се, кроз векове, све од самих вапаја и завета српских – Господу и угодницима његовим, светима света и српским светима, истини и правдољубљу Божјем и човечјему.
Прву реч свете историје српскога народа саставила је и украсила рука Светога Саве и, отад, не престаје ова историја том руком, њеним немиром и лепотом крстоносно да се исписује.
2.
Аскет и мудрац, проповедник народне вере и првопрестолник црквени, државник и ктитор, миритељ завађених и заштитник убогих, законодавац и просветитељ све српске земље – уистину, све чега се Свети Сава у своме животу на земљи дотакао, или о чему је мислио, што је чинио или о чему је сањао, постајало је темељ, искра неугасива, благородни корен.
Двојица из реда највећих српских уметника речи знају зашто је тако, и зашто другачије није могло и не може бити – Црњански и Дучић.
Сводећи мисли о Светом Сави и његовом значају за свеколику веру и повест, просвету и културу српску, за постојање и опстајање Србиново „на земљишту увек крвавог и вечно немирног Балкана“, Милош Црњански је овако одредио величину и овако објаснио неупоредиво зрачење Савине личности:
Од њега почев, и његовог доба, слика Српства на Балкану пуна је нашег дивног неимарства, зелених и модрих, надземаљских светлости нашег црквеног сликарства, трептавих пламенова жижака, крај којих бдију, у ноћи, писци црнорисци, ученици белог Хиландара, величанствених појава средњовековних ктитора, владара просветитеља и светитеља, чије руке допиру до Сирије и Синаја, дижући болнице и оставив траг једне светле, средњовековне српске културе.
Спис који је настао на седам векова од Светитељеве смрти, Црњански завршава речима:
Савина легенда и Савино дело […] остаће највеличанственије и најузвишеније што нам се рађало, кроз таму векова, на горком тлу Балкана, да нас својим зрацима из прошлости увек обасјава.
Некако у исто време ходио је Јован Дучић стопама Христовим пут Јерусалима, кроз „пустињу Јудејску“, са зрачном сликом Светога Саве у души, пун унутарњега поноса:
Српски Свети Сава, велики печат наше историје, јесте, по чистоти и непорочности његове личности, и по лепоти и обимности мисије, и по државничкој продорности и стварању, једна од највећих фигура европског XII века, богатог у мистицима, века светог Бонавентуре и Дантеа. Зато сам, поред Христа, мислио често овуда и на овог његовог српског изванредног светитеља. Он ме је пратио целим путем. Био је можда први од свих Срба који је овуд прошао својом краљевском ногом. Све што данас овде блиста на сунцу вечности, огледало се у плавим немањићким очима, очима тог нашег мудраца и писца, политичара и светитеља, без којег вероватно наша херојска нација или не би данас уопште постојала, или бар не са њеним данашњим овако изразито расним одликама.
Ниједан народ није имао заслужнијег човека. А потпуније, отменије, чистије и поноситије личности мислиоца, и мистика, не налазим нигде другде.
3.
Видимо, дакле, и мимо речи других, исто толико позваних, зашто је лик Светога Саве још за његова живота ушао у народно предање и легенду, у причу и песму, и што се, затим, продужио у делима Савиних ученика и у делатности његових наследника на црквеном престолу, у повељама и указима владара и духовних потомака из светородне лозе Немањића, у захвалном појању и молитвама за помоћ и спас Отаџбине пред налетима освајача и непријатеља.
Ако је у вековима робовања под инородним племенима српски народ с неким разговарао, ако се у временима „кад су живи завидели мртвима“ икоме обраћао тражећи заштиту, молећи за храброст да истраје, чезнући за утехом – био је то Свети Сава.
Пригушио се, додуше, молитвени српски глас у столећима такозванога рационализма и позитивизма, у осамнаестом и деветнаестом веку, у раздобљима некаквога свецелога богоборачког „јуриша на небо“, када се „поверовало“, свугде па и овде, да је човек све, да је вазда био све, и да ће све и остати.
Очувала се, ипак, и тада, молитва у Срба, молитва Светоме Сави и родитељу његовом Светом Симеону Мироточивом, очувала се таман онако како се вера православна и светосавска чувала у црквама и манастирима при служби Господњој, о празницима Божјим и на саборима народним, пред крсном иконом и на пољу бојном, у јуначкој песми и тиховању за трпезом.
Знамо данас: и ти векови бејаху једно, да призовем реч светог Исака Сирина, невидљиво „сејање зрна“. Зар би се, иначе, у годинама што се роје око нас, могло збити толико „сабирање руковети“?
Ко не верује, нека се само загледа у појаве и у рад владике Николаја Велимировића и архимандрита Јустина Поповића, и у толика неимарска и задужбинарска, литургијска и сликарска, песничка и драмска остварења наших савременика – посвећена управо Светом Сави, судбом и чином његовим надахнута, његовом духу окренута.
4.
Ако човек и цео свет добије а душу своју изгуби, која је корист?
У овој мисли из „писма посланог од Светога Саве игуману лавре дома Пречисте и светога Симеона Студенице, кир Спиридону, од светога града Јерусалима“, заветној посланици колико своме наследнику на манастирском трону, још више, јер је последња, отачаственоме свету, па отуда, и не мање, и свим будућим српским нараштајима, садржана је васколика философија живота Светога Саве, и сав смисао молитвености његове природе и бића.
Ако хоћете да знате о мени грешном, – тако вели Свети Сава у овом писму – то с милошћу Божјом и светом вашом молитвом здраво и весело дођосмо до светога града.
Поклонисмо се пресветоме и божаственоме гробу и светим његовим местима. Најпре уредисмо за ваше спомињање у светих, потом обиђосмо света места. Када све ово свршисмо, тада се, пошто нас стиже путни труд, сви разболесмо, и остављамо на Божје расуђење живот наш и смрт нашу, и ко од нас буде жив к вама нека се врати, а кога смрт потребује, молитва ваша нека остане с њим…
Онда следи потпис:
Писа милошћу Божјом први архиепископ све српске земље, Сава грешни.
Али Светоме то није довољно и он, као отимајући се горкоме предосећању, из даљине шапуће још верном ученику, настављачу његовог дела:
И моли се за нас, служитељу Христов, да нас Бог укрепи и сачува, да бисмо опет к вама дошли.
Зна, међутим, да ништа у човековом земаљском постојању није извесно, да је, напротив, судбина људска неухватљива као ветар, а да су путеви Господњи недокучиви. Зато се одлучује на поуку:
Чувај се, чедо моје слатко, да не изађеш из неког мога завета. Да, ако човек и цео свет добије а душу своју изгуби, која је корист? Ако је поп грешан, али молитва његова није грешна, и његова веза је сила од вишње благодати.
Молитва је, према томе, за Светога Саву, срж свеколике благодатности, „стечености у једну сагласност и вољу“, изворне црквености људскога бића у његовоме маловременом овосветском животу, Христовим примером међутим предодређеном за онај други и неисказани, неисказиви живот вечни.
Упитајмо се зато, на крају, о карактеру српских молитава уопште, о унутрашњем њиховом устројству и значењу, о оним својствима молитвенога исказа код нас који, једном и на почетку положен од Светога Саве, ништа у времену није изгубио од своје првобитности.
Тај је карактер тројствен.
Нема, прво, српске молитве која не слави хришћанску, општеправославну веру у Бога и у Њиме саздан свет. Друго, све оне саздају свој космос и израз вазносећи светињу националног живота – навек живу, борбену колико жртвену и покајну повесницу народну. Треће, немамо молитвеника који се „на догледу Божјих светова“ предаје најопштијем и посебном, занемарујући људски лично и богочовечанско у себи.
Mолитве Светога Саве такве су. И то су.
Молитве Светоме Сави такође су то. И такве су.
(Предговор антологији: Јован Пејчић, Приону душа моја. Молитве Светога Саве / Молитве Светоме Сави, Српска књижевна задруга, Београд 1998, стр. 15–20)
ЛеЗ 0003509