Загонетка од искона: Да ли је вера у реч већа, тиме, можда, и пресуднија, у писца или у читаоца? Наравно, не којекаквог писца, а још мање било каквог читаоца, некреативног, немаштовитог, без могућности да исписано белином папира увек изнова, бар привид да је, увек на други начин / друкчијим погледом довршава и тиме му, превасходно ишчитавањем између редова на страницама укориченог дела, увек изнова (писцу и његовом делу) продужава живот.
Вера у реч губи сваки смисао тражи ли се, у погледу функције књижевности, да написано, посебно када је реч о песми, јер она сама собом (бивајући делом за незаборав, упориштем у сваком, а тек у времену несигурном) не пристаје на задатост, а још мање да се сведе на опис/печат времена у којем настаје. Описивање/оверавање времена песмом није уопште у тој и таквој мисији, а најмање таквој сврси служи поезија.
Дакако, има их и увек ће их и бити, међу песницима и таквих (често се јављају и у обличју мноштва, наступи су им хорски/митингашки) који сав свој богомдани дар „да пишу трећом руком“ у једном, по њиховој процени „судњем трену“ запоставе стављајући се у улогу тумача свеколиког друштвеног збивања, приклањајући се, у злу / у зебњи најчешће, само свом племену / народу. Мало их је који с таквим наумом / дугом „бити у служби задатости“, или „на нивоу захтева времена садашњег“ успеју да остваре песму за незаборав. Успеју ли, ипак, никад то није песма настала као одраз општеважећег, за сваког у мноштву невољника подједнако „добро“ распоређеног удеса, него реч (све)дубинског (раз)откровења – искра поникла/изазвана из жаришта личног бола, удеса, пада јединке / савременог човека у свим правцима. И жудни поглед с дна најгушће таме у правцу одакле иза свих ледених доба, свих громадних тамнина, ипак, допире светлост.
Вера у моћ, у смисаоност речи има упориште једино у оном што је песник/јединка наспрам свега. Реч издвојена из многогласја, човек који и у мноштву, и кад је у бескрај поринут има своје лице и ни с ким се не може, ни у гомили, идентификовати, заменити, тиме и поништити.
Реч писца није у функцији пуког описа времена, него је, тек као последица ауторове вере у смисаоност писања, најнепосреднији одјек, одраз, рефлексија доживљаја самог себе у директном судару са својом стварношћу, песниково креативно сопство, дакле, које би писањем да се одбрани од мрље општости која га поништава уколико му се без стваралачке сумње приклања, покорава, уколико се прилагођава, било коме, било како и зашто, захтевима времена садашњег.
Креативно сопство, тиме и вера у реч којом се писац једино и идентификује као креатор наспрам свих других, до потпуног изражаја долази управо у време ужаса, рата, разарања, убијања „у име виших циљева“, или као „одбрана још нерођених“. Тај и такав трен у времену садашњем, а што је тек оквир за празну причу под насловом, такође вечним, „Опис времена“, песник, биће које се, попут детета, непрестано чуди, увек је на ивици између радости и разочарања, осмеха и суза, па и сам трен поринућа/потонућа човечности доживљава дубоко потресније, болније него сви други.
Мноштво које чини зло не мари за његову (пишчеву/дететову) бол и не хаје шта се коме у том вртложнику од светлости ка дну и нестајању догађа.
За песника, у чијој је пресензибилној природи/дару да и сам наговештај велике несреће, попут сеизмографа, пре других осети и речима га белином папира региструје, бол мноштва је и његова бол која је у свом увећању специфичном тежином сразмерна бројности оних који не могу, који неће, или који то уопште и не знају на тај начин о својој, а тек о боли других, да проговоре, посведоче…
И није истина, реч ли је о изазову/надахнућу, да музе ћуте када топови говоре. Музе, иако разумно уплашене, и тада говоре, оглашавају се макар и криком, макар и сузом, ропцем, а нису криве што их у заглушујућој галами, масовном страху, при свеопштем бегу од стварности, скривањем главе / тиме и ушију, у песак, у трену оглашавања великог зла мало ко чује, као што никакву одговорност писци не сносе што њихов песнички глас упозорења није на време регистрован, прочитан, што маса/мноштво није у правом трену и на прави начин песника ни чуло, ни прочитало, понајмање, ако се тако нешто и у чуду догодило, да га је разумело и као правовременог весника могуће невоље прихватило када је још било прилике за спас. Закаснело у могућем спасењу, од неразумног, обманутог, непросветљеног мноштва растућом невољом настаје крдо, крдом у страху – стампедо. Стампедом?
Песникова невоља и јесте садржана управо у томе што га мало ко озбиљно схвата пре трена у којем ће други као своју реч препознати оно што је лирик/сеизмограф/весник, при слутњи могућег, стрепњом препознатог већ написао. Толико пута се глас песника доказао као весник буре (Горки) и увек то бива прочитано са „касним паљењем“, теретом касне спознаје. Увек је и залуд. Реч спознаје стваралачким треном магновења заискри и треном, не запише ли се, брзо згасне, до наредне касне спознаје зла у „опису времена прошлог“.
Књиге о боли, о несрећи, о злу, речи у којима се, неизбежно, налази и поприлично од оног што би се, хтели то или не писци да признају, могло именовати не само као опис времена, него сведок доба, уствари су књиге о доброти. Сликањем – бележењем, пуким регистровањем зла, гомилањем таме, истовремено се у мисли/саосећању оног који пише, потом и оног који чита, отварају простори чежње, наде, жудње, жеђи за светлошћу…
Препознајемо их (доброту, чежњу, жеђ за ходом сунчаном страном живота…) и тако што у тишини, у ћутњи, самотни, бришемо сузу с лица изазвану речима, најискренијом, без остатка, исповешћу песника о себи без других; без оних који би га и без оглашавања(песмом, записом душе) чули, разумели, препознали, јер, би и оста тако, далеко су, с друге стране видљивог живота. Живе његовим, песниковим сећањем, а како нису у песми/запису именовани, бол делује у свим правцима, њима се, речима туге, боли, отварају и простори (не)заборава у оном који их, било кад, „само“ ишчитава.
Приклањање таквим књигама, и за писца и за читаоца, пут је утехе. С вером у реч, писац се, пред могућим оком других – самотан, а у себи – пренасељен, у тишини приклања белини папира, као олтару. Писањем/бележењем мисли/искри настаје самосвојни кардиограм. Записом/холограмом душе све у мисли виђено, ослушнуто, спознато, забележено је, од ништења/заборава сачувано. Што (пре)остане након многих исправки, умивања рукописа, бива збиралиштем оног што је песников/пишчев невидљиви аутопортрет остварљив (видним и чујним, трајним, дакле, само речима, било чиме, кад и како забележене. У том и таквом погледу, и песма и збирка/књига, исповедница је пред којом се, или у којој се тихује. Самопосвећење је у речима за песму безгранично. У њима није само трен и „само“ опис времена у којем је песник (пре)живео.
Реч је сам човек који се бележењем својих мисли, својих осећања, слутњи, болних чежњи, љубави, уверења, чега све не, треном писања кретао (бранио, разјашњавао себе пред свима и пре и после себе) у правцу неминовног краја.
Не запише ли реч за песму, како песник, најпре пред самим собом, док још има времена, а тек пред другим, иза себе, свог живота, да докаже да ли је (као мислећи човек) и зашто је живео?
Онај који пише о свом времену и све и зарад тог времена, а потискујући, искључујући при том што је могуће више, сопство, своју једнину/самосвојност и јединственост у свемиру, који речима описује време и то с циљем да се оно (то и такво време из његовог описа) само таквим и „никако друкчије“ препознаје, завереник је / залудник који је на себе преузео донкихотски посао/мисију, претешко, а залудно бреме.
Уз све друго, тиме што пише на задату тему, што бележи само оно што види, а без себе у том вртложнику од јаве, која је тим треном писања само тад и никад више таква (ни сан, ни јава, него нешто треће), писац/човек изван сваког времена, изван сваког зла и „изнад лепоте“ (Лаза Костић), не разумевајући да је трен спона без које нема вечности, таквим, ангажованим писањем, човек самог себе као креатора безобзирно поништава. А онај који и с вером, и сумњом у речи белином папира исписује самог себе тајног, који се најпре слутњом, истовремено и с вером у истину о себи, о људима и појавама у свом времену, чином писања свега се, а најпре од себе самог недостојног ослобађа, те има некаквог изгледа да се посредством песме/књиге, треном свог свеколиког сопства, можда, и у саму вечност стварањем/трагом упише.
Време у коме живи песник, време у којем задуго после песниковог видљивог, земаљског хода живе читаоци, за неког јесте Пакао, али то исто време накнадно се, вредношћу оствареног дела, показује као Рајска башта у којој је писац сејао, плевио, неговао, па и на књижевну тржницу износио изданке свог цвета Незаборавка. Јер, знано јест: У Рај нећемо стићи без спознаје пакла, али најпре оног – у себи самом.
То време у коме, или у којем ће живети и његови читаоци, за писца, у трену стварања, једноставно, не постоји, или га, уопште, и не мора поимати као „презент наш насушни“. Јер, време, доиста, константа, апстракција, добро срачуната измишљотина.
Безвремје је вечна стварност. Мере га, и секундаром и својим годинама, само они који од првог трена у (пре)свесности себе пате што нису вечни, што их свака бол, свако, па и најбезазленије штрецкање у грудима упозорава да нису бесмртни и у самољубивој зебњи чини да се више од немионовног судњег трена плаше живота / свог времена за живот (пред)одређеног.
Пишчево време само је поприште за ход речима/мислима песмом/причом уобличено, којима ће, успе ли, одговорити/узвратити на добијени дар и стечено знање, велики труд и муку, само донекле и као уздарје на задобијену срећу, да се као мислећи човек творачким треном оствари.
Оно стварно у пишчевом времену, а што му као и сваком другом створу животом припада, реално је (видљиво, чујно, опипљиво, дохватљиво…) само док писац чини све што и други, у чему није јединствен по сваку цену, нити томе тежи, док расте, стари, док зарађује за хлеб, али не да би се наситио, него да би преживео до следеће своје најбоље речи, да би се треном стварања у самом себи, или, као погледом с друге стране огледала, да би се суочио са собом доиста стварним а потом, успе ли креацијом, једино тако дочекао себе у наредној песми/књизи.
Мноштво писаца, а наспрам њих далеко веће мноштво књига. Свега тога не би било без вере у реч, у смисаоност писања у свакојаком добу, па и након оног катаклизмичног трена, кад све бива прахом и пепелом.
Свим мноштвима уинат ваља изрећи још једну и те какву битност. Погрешна је мисао, банална предрасуда да је у књигама све записано. Књиге су „само“ куће, велике или мале, палате или уџерице, куће у којима живе људи… Велики или мали, горостаси или патуљци, солисти или хористи, небесници или илузионисти, који тишином, у времену увек испред себе, азбучником/ знаковљем тишине писци/песници говоре, искром од мисли размагљују невиделицу, у времену иза себе – сведоче.
Упитност је / проблем само само оног који их чита како ће их и да ли ће их разумети. С дивљењем прихватити или негодовањем одбацити? Може ли, зна ли, хоће ли у тој и таквој кући Његово Величанство Читалац пронаћи и за себе топло уточиште, кућиште, светилиште? Или ће од ње (песме, књиге) као и од сваке друге куће, хладне, празне, уклете, без освртања, путањом ка некој другој искри/прозорчићу у даљини, с надом, оном незгаслом, што пре и што даље да измакне? Без освртања!
За глувоћу и слепоћу читалачку, а тек за погрешно, неправовремено, или једноумно тумачење ослушнотог у речима изван сваког времена, сам писац је унапред ослобођен кривице. А/ко је писац?!
(Из обиља прилога пристиглих за темат књ. часописа БРАНИЧЕВО посвећених свођењу рачуна, који нису могли бити штампани из објективних разлога)